Kunde
Feilretting etter Ingunn
Aktuelt
Feilretting etter Ingunn, Engøya ved Henningsvær. Foto Robert Helberg, Elmea AS

Kompensasjon etter Ingunn på neste strømregning

I disse dager sender vi ut nettleiefakturaer for februar. Kompensasjon for langvarig strømbrudd etter Ingunn kommer imidlertid først på neste nettleiefaktura, slik vi informerte om i SMS 2. februar, opplyser kundesjef Siri Sund i Elmea.

Kunder som er uten strøm i 12 timer eller mer pga feil i strømnettet vårt, har krav på kompensasjon for langvarig strømbrudd. Tidligere måtte man søke om kompensasjon, nå trekkes den automatisk fra på strømregningen, forteller Sund. Kompensasjonsordningen omfatter husholdninger og fritidsboliger.

Det som skjer automatisk for kundene, krever imidlertid et nitidig registreringsarbeid hos oss. Siden regelverket opererer med en sats per time etter de første 12 timene, må vi sørge for at antall timer uten strøm blir riktig for hvert enkelt målepunkt, forklarer hun. Derfor rakk vi dessverre ikke å få kompensasjonen med på fakturaen som sendes ut nå.

Kundene som har krav på kompensasjon vil få fradraget på fakturaen for mars, altså den som kommer i april. Da overholder vi også regelverket til NVE om at kompensasjonen skal gis senest innen 12 uker etter strømbruddet har skjedd, avslutter hun.

Myndighetene har fastsatt disse satsene for kompensasjon, og disse gjelder per målepunkt:

  • For husholdninger: 500 kroner ved avbrudd på 12 timer, og deretter en sats på 40 kroner per time.
  • Fritidsboliger: 125 kroner ved avbrudd på 12 timer, og deretter en sats på 10 kroner per time.

Mer informasjon om dine rettigheter ved langvarig strømbrudd finner du på NVE sine sider og på hjemmesiden til Elmea.

Kundeportal​

I kundeportalen kan du bestille trefelling, be om prisoverslag for flytting, fjerning eller endring av strømnett, og registrere andre tekniske forespørsler.

Min side

På Min Side kan du blant annet oppdatere mobilnummer for varsel om strømutkobling, og sjekke strømforbruket ditt.