Kunde
Feilretting 1. februar i Flakstad
Pressemelding
Feilretting 1. februar i Flakstad. Foto Tor Evan Hansen, Elmea AS

Status i strømnettet 2. feb kl. 14.30

Både egne og innleide mannskaper jobber fortsatt for fullt med feilretting, og vi regner med å ha rettet alle høyspentfeil i løpet av dagen. Det opplyser Pål Martinussen, daglig leder i Elmea.

Klokka 14.30 fredag er fortsatt ca. 220 kunder berørt av feil i høyspentnettet, men vi regner med at mange av disse vil få strømmen tilbake i løpet av få timer, fortsetter han.

Fortsatt flere feil i lavspenningsnettet

Vi har imidlertid mange lavspenningsfeil vi ikke har full oversikt over ennå, og vi kan dessverre ikke garantere at alle enkeltkunder vil få strømmen tilbake i dag. Feilrettingen vil derfor fortsette med full styrke gjennom hele helga, med både egne montører og innleide mannskaper, forteller Martinussen.

Noen av feilene i lavspenningsnettet vil først bli oppdaget når høyspenningsnettet er koblet inn igjen, opplyser han. Antall kunder som er berørt av strømbrudd vil derfor fortsatt kunne variere. – Det som er viktig nå, er at kunder melder fra hvis alle naboene får strøm, mens de selv fortsatt er uten strømforsyning, presiserer Martinussen.

Dagens helikopterbefaring måtte utsettes

Den planlagte helikopterbefaringen av høyspenningsnettet måtte dessverre utsettes på grunn av værforholdene. Snøvær og tåke gjorde at sikten ble for dårlig. Helikopterbefaringen blir gjennomført så snart været tillater det, fortsetter Martinussen.

Kabler på bakken

Flere steder i Lofoten har strømledninger falt ned og ligger på bakken. Martinussen minner om at publikum må holde avstand til slike ledninger. – De er livsfarlige å berøre, sier han.

Martinussen ber også publikum melde fra om de observerer gnistring, kraftige lysglimt eller andre farlige forhold. Slike tips kan bidra til at feilrettingen går raskere.

Kontaktinformasjon:

For spørsmål om status i strømnettet: LoVe Driftssentral tlf 7606 7600

For andre henvendelser: Pål Martinussen, daglig leder Elmea AS, mobil 918 45 949

Kundeportal​

I kundeportalen kan du bestille trefelling, be om prisoverslag for flytting, fjerning eller endring av strømnett, og registrere andre tekniske forespørsler.

Min side

På Min Side kan du blant annet oppdatere mobilnummer for varsel om strømutkobling, og sjekke strømforbruket ditt.