
Anleggsbidrag
Skal du tilknytte deg strømnettet? Hvis det medfører at vi må bygge nytt strømnett, eller forsterke nettet fram til deg, må du være forberedt på å betale et anleggsbidrag. Det samme gjelder når du bestiller økt kapasitet, og det fører til at vi må forsterke nettet vårt.
Hvorfor anleggsbidrag?
Det ene formålet med anleggsbidrag er at det skal synliggjøre hva nye tilknytninger eller forsterkninger av strømnettet faktisk koster, og dermed forhindre unødig kostbare tilknytninger. Når du mottar avtale om anleggsbidrag og estimert anleggsbidrag, kan du vurdere å redusere effektbehovet ditt eller gjøre andre endringer som kan påvirke størrelsen på anleggsbidraget.
I tillegg skal anleggsbidraget bidra til å fordele kostnadene mellom den som utløser anleggsbidraget, og de øvrige kundene til nettselskapet. Kostnader som ikke dekkes gjennom anleggsbidrag, må dekkes av nettselskapets øvrige kunder gjennom økt nettleie.
Elmea er pålagt å kreve inn anleggsbidrag ifølge Forskrift om økonomisk og teknisk rapportering, inntektsramme for nettvirksomheten og tariffer, §16 Anleggsbidrag.
Vi benytter egen avtale om anleggsbidrag, og denne må være signert av kunde/bestiller før arbeidene igangsettes. Anleggsbidrag er ikke merverdiavgiftspliktig.
Hvilke kostnader inngår i beregning av anleggsbidraget?
Anleggsbidraget beregnes ut fra de nødvendige kostnadene som følger av kundens tilknytning til strømnettet. Dette omfatter normalt våre innkjøp av eksterne tjenester (installatør/entreprenør), materialkostnader, timekostnader og andre interne kostnader som prosjektet omfatter.
Timekostnadene består både av timer til prosjektering og utførelse, samt eventuelle timer til innmåling og lignende. Elmea har gunstige rammeavtaler både når det gjelder materiell og tjenester, noe som kommer deg som kunde til gode.
Eierskap, drift og vedlikehold
Selv om et anlegg blir finansiert med anleggsbidrag, vil anlegget være Elmeas eiendom. Elmea har full disposisjonsrett over nettanlegget, men også ansvaret for drift og vedlikehold, og vil bære alle fremtidige drifts-, vedlikeholds- og reinvesteringskostnader.
Fordeling av kostnader ved nye kunder på anlegg finansiert med anleggsbidrag
Hvis nye kunder tilknyttes anlegg som det er krevd anleggsbidrag for, vil de nye kundene måtte være med å dele på anleggsbidraget. Dette gjelder for anleggsbidrag større enn kr 80.000 og innenfor en periode på 10 år etter at anlegget ble satt i drift. Fordelingen skal da skje etter effektbehovet til de enkelte kunder.
Kunden som i utgangspunktet betalte anleggsbidraget, vil da få refundert den delen som nye kunder må dekke.
Uenighet om anleggsbidrag
Ved uenighet om anleggsbidraget ber vi deg ta kontakt med vår saksbehandler for å gå igjennom tilbudet og det estimerte anleggsbidraget. Dersom det ikke oppnås enighet, har du rett til å klage saken inn til Reguleringsmyndigheten for energi (RME).