Nøytralitet
Som monopolist er Elmea er underlagt krav fra myndighetene om nøytral opptreden. Kravene gjelder overfor strømleverandører, produsenter og nettkunder.
For å bidra til at nettselskapene faktisk opptrer nøytralt, er vi også pålagt å ha interne rutiner som beskriver hvilke forpliktelser knyttet til nøytral opptreden som gjelder både for de ansatte og for ledelsen.
Nøytralitetsrapporten skal også beskrive hvordan nøytraliteten kan utfordres i det enkelte selskap, samt hvilke tiltak som er iverksatt for å håndtere denne risikoen.
I forbindelse med utførelse av tjenester for Elmea er leverandøren ansvarlig for å gjøre seg kjent med disse kravene, og sørge for at kravene blir overholdt.
Hva betyr Elmeas nøytralitet for deg som kunde?
Elmea skal opptre nøytralt overfor deg som kunde. Det betyr blant annet at vi ikke har lov til å komme med anbefalinger til deg om for eksempel
- Hvilken kraftleverandør du skal velge
- Hvilken installatør du skal bruke
- Hvilken type produksjonsutstyr du skal satse på som plusskunde
- Hvilket utstyr du skal anskaffe for å plugge inn i HAN-porten
Nettselskapene har heller ikke lov til å drive kommersiell virksomhet i egen regi. Vi skal konsentrere oss om å drifte strømnettet, og så skal andre aktører stå for leveransen av andre produkter og tjenester.
Krav til taushetsplikt
Det stilles også krav til taushetsplikt om personopplysninger. Taushetsplikten gjelder også etter at den som utfører tjenesten har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Vedkommende kan heller ikke utnytte opplysninger som er omfattet av taushetsplikten i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre
Nøytralitetsrapporter
Fra og med 2021 er Elmea pålagt å utarbeide årsrapporter om nøytralitet.
Rutinebeskrivelse for nøytral opptreden i Elmea