Vår leveringsplikt
Som nettselskap er Elmea pålagt å levere strøm til deg som av ulike årsaker ikke har, eller vil få etablert et kundeforhold hos en kraftleverandør. Dette kalles leveringsplikt.
Leveringsplikt er kun ment som en midlertidig løsning til du får etablert ditt kundeforhold hos en kraftleverandør. Salg av strøm er ikke en oppgave nettselskapet vanligvis utfører, det er det kraftleverandørene som gjør.
Leveringsplikt er dyrere enn strøm kjøpt gjennom et ordinært kundeforhold med en kraftleverandør.
For strømkunder er det viktig å unngå å havne på leveringsplikt, slik at man unngår å betale mer for strømmen enn man trenger. Om du har leveringspliktig strøm, bør du derfor så raskt som mulig ta kontakt med en valgfri kraftleverandør for å inngå en strømavtale. Du står fritt til å velge den kraftleverandøren du ønsker å kjøpe strømmen av, og du kan bytte kraftleverandør når du vil, og så ofte du vil.
Se oversikt over de som tilbyr strøm i vårt nettområde
Du kan også finne strømleverandører og de ulike avtaletyper de tilbyr på Forbrukerrådets sider, strompris.no.
Priser på leveringsplikt
Leveringsplikt er elspotpris i Nord Pool + prispåslag.
Det er Norges vassdrags -og energidirektorat (NVE) som pålegger nettselskapene å tilby strøm på leveringsplikt. Det er også NVE som fastsetter at max påslag er 5 øre/kWh de første 6 ukene av leveringsplikten.
Etter de første 6 ukene er det nettselskapene selv som bestemmer påslaget.
Som følge av vedvarende høye kraftpriser i flere områder i landet, har NVE imidlertid bestemt at max påslag er 5 øre/kWh så lenge kunden er på leveringsplikt. Denne bestemmelsen gjelder fram til 01.01.2024.
Leveringsplikt | Påslag |
---|---|
Første 6 uker | 5 øre/kWh |
Etter 6 uker | 8 øre/kwh, og et årlig fastbeløp på 500 kr |